Introduktion - hur allting började

Hej och hå, nu kör vi igång!

Först och främst - välkommen till min blogg! Det här är mitt andra, men förhoppningsvis mycket mer seriösa försök till att driva en blogg som handlar om virkning. Virkning är mitt största intresse, framför allt att virka amigurumi. Amigurumi kommer från Japan, och betyder ungefär "virkat gosedjur".


En liten virkad Mario-svamp! Efter eget mönster.

Virkade gjorde jag för första gången när jag gick på lågstadiet. Då var det tjocka larver som gällde på syslöjden, haha... ;) Det blev några larver och en grön ståtlig kaktus för min del. Men jag virkade också vidare där hemma när min mamma hittade en gammal virknål i sina gömmor. Denna lilla virknål kom att spela stor roll för mig några år senare, när jag en dag såg några bilder på små söta amigurumis - och fick ett sådant sug på att själv kunna göra sådana gulliga små varelser. Efter återupplivande av gamla kunskaper och diverse "how to"-videor och sidor på internet, på engelska, så kom jag igång. And that's how it all began.


Kanin - dock inte min första amigurumi, men efter mitt egna mönster. :)

Så för mer än två år sedan såg min första amigurumi dagens ljus. Den blev alldeles för stor och konstig eftersom jag på något vis läste mönstret fel, men med lite träning så kom jag vidare och blev bättre och bättre. Även själva utbudet av virkbloggar och virkböcker på svenska har blivit otroligt mycket större sedan dess, och det är så himla kul! Jag hoppas att min blogg kan bli ett bra tillskott. Min ambition är att en dag kunna utge en egen virkbok med mina egengjorda amigurumi.

Såså, hoppas att vi ses igen, och att du hittar något spännande och inspirerande här på min blogg!

Kramar, Mia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0